22 april 2016 10:53

Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2016

• Nettoomsättning för kvartalet uppgick till 0,4 mkr (1,2).
  • Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -2,0 mkr (-1,6).
  • Koncernens resultat efter finansnetto för kvartalet uppgick till -2,0 mkr (-1,6).
  • Resultat per aktie för kvartalet, hänförligt till moderbolagets aktieägare, uppgick till -0,22 kr (-0,19).
  • Eget kapital uppgick på bokslutsdagen till 5,1 mkr (2,3) eller 0,6 kronor per aktie (0,3). Soliditeten på balansdagen uppgick till 47,7% procent (30,3).
  • Kvartalets kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -2,1 mkr (-1,8).
  • På bokslutsdagen uppgick koncernens likvida medel till 6,0 mkr (2,7).

Händelser efter första kvartalets utgång

• Cell Impact erhöll en order om ca 0,5 miljoner kronor på en höghastighetsslagenhet från en tysk etablerad underleverantör till bland annat fordonsindustrin.

VD har ordet
Det är med fortsatt glädje som jag kan konstatera att bränslecellsmarknaden äntligen tar fart. Ordern från en asiatisk leverantör under föregående kvartal var ett första tecken på det. Den har följts upp med ytterligare några affärsmöjligheter som har uppkommit i samband med deltagande på mässor under de senaste månaderna. Min förhoppning är att ytterligare order och avtal kommer att tecknas som en följd av detta.

Vi arbetar för tillfället med att investera i förbättrad och utökad produktionskapacitet för att möta kundernas ökade behov av främst flödesplattor till bränsleceller. Det möjliggör ökade intäkter till Bolaget när den nya produktionslinan tas i drift under fjärde kvartalet i år.

En viktig del i Bolagets verksamhet är att kontinuerligt vidareutveckla teknologi och kompetens för att möta framtida krav av aktörer på bränslecells- och värmeväxlarmarknaden. Det är med stolthet jag noterar att vi är väl positionerade i vår strävan att möta våra kunders ställda och utmanande krav i den globala fordonsindustrin där Bolagets höghastighetsteknologi spelar en central roll. Detta öppnar upp för fler framtida affärsmöjligheter.

Leveransen av ordern till den asiatiska aktören nämnd ovan, på en miljon kronor, har blivit något försenad. Orsaken till det går att finna hos både oss och kunden och beror på att designen och framtagandet av det specialanpassade verktyget har tagit längre tid än vad som hade planerats. Vi är på god väg att lösa utmaningarna och bedömer att den första leveransen av flödesplattor kommer att ske under kommande kvartal.

I början av kvartalet tecknades ett utvecklingsavtal med en global marknadsledare inom ett nytt kundsegment för Bolaget och arbetet fortgår enligt plan. Det tillsammans med ordern på en höghastighetsslagenhet till en tysk underleverantör till bland annat fordonsindustrin i början av innevarande månad breddar Bolagets affärsmöjligheter till fler segment.

Sammanfattningsvis är bedömningen att Bolaget står väl rustat för att bredda kundbasen, möta kommande tekniska krav på formbarhet och uppfylla aktuella behov på ökad produktionskapacitet av flödesplattor och därigenom öka intäktsgenereringen.

Karlskoga den 22 april 2016

Mats Wallin VD Cell Impact

Kommande beslutade informationstillfällen

• Årsstämma för 2015 - 12 maj 2016
  • Delårsrapport för perioden januari-juni 2016 - 15 juli 2016
  • Delårsrapport för perioden juli-september 2016 - 21 oktober 2016
  • Bokslutskommuniké 2016 - 27 januari 2017

Certified Adviser
Erik Penser Bankaktiebolag 08-463 80 00, är utsedd som Certified Adviser för Cell Impact.

Rapporten i sin helhet bifogas.

Åk till toppen